08-10-2024

๐—”๐—ฎ๐—ป๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ถ๐—ป๐—ด: ๐—ฃ๐—ผ๐˜„๐—ฒ๐—ฟ๐Ÿฎ๐—ง๐—ผ๐˜„-๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐—ถ๐—ป ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด๐˜€๐—ณ๐—ฎ๐˜€๐—ฒ โ€“ ๐— ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—บ ๐— ๐—ฎ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป

๐—ข๐—ฝ ๐Ÿญ๐Ÿฒ ๐—ผ๐—ธ๐˜๐—ผ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐย organiseert Rijkswaterstaat een marktconsultatie voor de aanbesteding van drie methanol/elektrische Emergency Response Towing Vessels (ERTV’s). Deze schepen maken deel uit van het Power2Tow-project dat nu is overgegaan van de verkenningsfase naar de voorbereidingsfase.ย ๐—›๐—ฒ๐˜ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐—ฟ๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต ๐—ผ๐—ฝ ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ผ๐—ป๐˜๐˜„๐—ถ๐—ธ๐—ธ๐—ฒ๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐˜‡๐—ฎ๐—บ๐—ฒ ๐˜€๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐—ฝ๐—ฏ๐—ผ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ฒ ๐˜‚๐—ถ๐˜๐—ด๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐˜€๐˜ ๐˜„๐—ผ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐˜ƒ๐—ถ๐—ท๐—ณ ๐—ผ๐—ณ๐—ณ๐˜€๐—ต๐—ผ๐—ฟ๐—ฒ ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ถ๐—ท๐—ณ ๐—ผ๐—ป๐˜€๐—ต๐—ผ๐—ฟ๐—ฒ ๐—น๐—ฎ๐—ฎ๐—ฑ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ๐˜‡๐—ถ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป.

 

๐——๐—ถ๐˜ ๐—ฝ๐—ฟ๐—ผ๐—ท๐—ฒ๐—ฐ๐˜ ๐˜€๐—น๐˜‚๐—ถ๐˜ ๐—ป๐—ฎ๐—ฎ๐—ฑ๐—น๐—ผ๐—ผ๐˜€ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ถ๐—ท ๐—ฑ๐—ฒ ๐—ฑ๐—ผ๐—ฒ๐—น๐˜€๐˜๐—ฒ๐—น๐—น๐—ถ๐—ป๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐— ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ถ๐—ฒ๐—บ ๐— ๐—ฎ๐˜€๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ฝ๐—น๐—ฎ๐—ป, dat de maritieme sector wil verduurzamen en de energietransitie wil versnellen. Het plan richt zich op de bouw van klimaatneutrale modulaire schepen door innovatie en samenwerking met scheepsbouwers, ingenieursbureaus en kennisinstellingen. Hetย Power2Tow-projectย is een belangrijke stap in deze richting.

 

๐—Ÿ๐—ฎ๐˜‚๐—ป๐—ฐ๐—ต๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—ฐ๐˜‚๐˜€๐˜๐—ผ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ต๐—ถ๐—ฝ
In lijn met hetย Maritiem Masterplan 2.0ย neemt de overheid, in dit geval Rijkswaterstaat, de rol vanย launching customerย op zich. Dit betekent dat de overheid de duurzame technologieรซn in deze schepen implementeert en demonstreert. Hiermee wordt niet alleen de maritieme energietransitie gestimuleerd, maar ontstaat er ook een leereffect wat de innovatiekracht van de sector versterkt.

 

Door toepassing van hernieuwbare energiebronnen, zoals methanol in combinatie met batterijtechnologie,ย zal Power2Tow bijdragen aan de verduurzaming van schepen en het beschermen van de Nederlandse maritieme veiligheid.

 

Ook deelnemen?
We moedigen alle betrokkenen binnen de sector aan om deel te nemen aan de marktconsultatie en hun kennis en ervaring te delen om samen tot duurzame oplossingen te komen.

 

Meer informatie over de marktconsultatie is te vinden op TenderNed.